هلدینگ سالار

راهکارهای ارگانیک در کشاورزی مدرن و زیستی

چای ایرانی

کشاورزی ارگانیک کشاورزی طبیعی یا کشاورزی زیستی (Organic Agriculture) ؛

 در این گونه کشاورزی تولید و فرآوری محصولات آن از کودهای شیمیایی، سموم، هورمون ها و دگرگونی های مهم و دستکاریهای ژنتیکی استفاده نمی شود و همه مراحل تقویت زمین، کاشت و برداشت با استفاده از نهاده های طبیعی چون کود زیستی و کمپوستها، حشرات سودمند (کفشدوزک و کرم خاکی) به کار گرفته می شود. در بعد دیگر سلامت خاک و اکوسیستم ها روند و پروسه زیست انسان را در مسیری پایدار و تبعاً توسعه ای پایدار قرار می دهد. محصولات سالم و یا مزارع ارگانیک  (Organic Farming) و کشاورزی بیولوژیک (Bio Agriculture) شناخته می شود. در کشاورزی زیستی سیستمی مدیریت جامعی کمیت و کیفیت محصولات را از تولید تا فرآوری، سلامت خاک و گیاهان و جانوران، انسان و میکروارگانیسم ها را در برمی گیرد.

بعد معنوی و ایدئولوژیک و اصول و روابط اجتماعی:  احترام به آفریدگان و آفریده های خداوند با اصول اکولوژیک و سیاره زمین به مثابه یک موجود زنده مفهوم یابنده است که در آن عدالت، روابط اجتماعی، فرهنگ درست زیستی و اصول پایداری زیستی در نظر گرفته شده است.

بعد تغذیه ای: خواص غذایی بهتر، ویتامین های بیشتر و لیکوپن ها و مواد معدنی و مینرالهایی چون منیزیم، آهن، مس، روی و آنتی اکسیدان ها، ویتامین های B، C ، E و D بیشتر و اسیدآمینه های مفید را در بر می گیرد.

 بعد اخلاقی: باورهای اخلاقی در ادیان مختلف چون محیط زیست را به عنوان محیط پرورش گونه های انسانی، نباتی، حیوانی و … می داند. سالم بودن و سالم نگه داشتن محیط زیست که عامل پرورش گونه های گذشته و حال و آینده است باید جدا از صدمه و زیان برای آفریده ها باشد.

بعد کشاورزی حفاظت خاک: بوسیله راهکارهای کشت مخلوط، کود سبز، تناوب زراعی، شخم کم عمق، مکمل های مؤثر خاک، استفاده از بقایای دامی و گیاهی، تغذیه موجودات مفید مثل کرم خاکی، پودر سنگ های سیلیکات جهت قلیایی سازی خاک و غیر اسیدی شدن آن میکروارگانیسم های سودمند: قارچ ها، باکتری ها و نماتدها. میکروارگانیسم های همزیست با گیاهان زراعی مانند ریزوبیا، قارچ های میکوریزا، اکتیومیست ها و باکتری های دیازوتروفی نقشی مؤثر در حفاظت مطلوب خاک دارند.

راهکار افزایش کربن خاک:

کودهای حیوانی و کمپوست ها، کربن خاک را افزایش می دهند، افزایش فسفر، گوگرد، آهن و نیتروژن عامل مهم در افزایش تولید ارگانیک در کشاورزی بیولوژیک است. استفاده از گیاه یونجه و کاشت آن در مزارع، نیتروژن خاک را افزایش می دهد. (تناوب در کشت مخلوط)

کاهش هزینه ها در بعد اقتصادی:

در مزارع زیستی و کشاورزی ارگانیک هزینه تولید کاهش می یابد.

و آنچه در مزارع زیستی و کشاورزی ارگانیک نباید کرد!!

  • ممنوعیت استفاده از علف کش ها، آفت کش ها و کودهای مصنوعی و شیمیایی
  • استفاده از فرآورده های ژنتیکی، استفاده از بذر، مایه تلقیح پذیری، غذای دام و غیره
  • استفاده از فاضلاب شهری برای اصلاح خاک
  • دگرگونی ژنتیکی و هورمون هایی که تعادل مواد خاک را بهم می ریزند.

 

و ما در این راه در واحدهای کشت و صنعت گروه کشاورزی سالار، کشاورزی ارگانیک را سرلوحه تولیدی ارگانیک و مفید برای مصرف کنندگان محصولاتمان قرار داده ایم.
اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

خدمات ما

گروه شرکتهای سالار سوادکوهی

ارتباط با ما

جهت نیاز به ار تباط با ما تماس بگیرید